Arbeitszeit- und Einkommensverzichte als politische Handlungsbereitschaft: die Rolle von Moral, Eigeninteresse und antizipierten Trittbrettfahrern

Motivational bases of renouncing working time and income: The role of morality, self-interest and anticipated free-riding

  • In einer Fragebogenstudie (N = 694) wurden vollzeitbeschäftigte Arbeitnehmer online oder klassisch schriftlich befragt, welche Verzichte zugunsten der Schaffung neuer Arbeitsplätze in Deutschland sie aus welchen Motiven leisten würden. Die Arbeit geht in Abgrenzung zu dominierenden Rational-Choice-Modellen von einem Motivpluralismus aus, der das Spannungsfeld zwischen Eigeninteresse und Gemeinwohl fokussiert. Die Befunde zeigen, dass beide Motivgruppen unabhängig voneinander zur Prädiktion der Bereitschaften beitragen. Überdies zeigt sich eine systematische Überschätzung des Eigeninteresses für das Handeln anderer. Bei anderen wahrgenommene Motivationen haben nachweislich Einfluss auf die eigenen Handlungsbereitschaften. Eine spezifische Form der Ausbeutung gemeinsinnigen Handelns ist das Trittbrettfahren als Profitieren vom Engagement und Einsatz anderer, ohne selbst etwas beizutragen. Die Untersuchung zeigt, dass phänotypisch eigennütziges Verhalten wie Trittbrettfahren aus dem Motiv resultieren kann, individuelle Ungerechtigkeit gegenüber anderen zu vermeiden oder unsolidarisches Handeln anderer zu bestrafen.
  • The focus of this survey-study (N = 694) is on the willingness of full-time employees to renounce working time/income for the establishment of new jobs in Germany as well as on personal and social factors promoting or preventing the willingness to act in favour of public interests. As opposed to rational choice theories, which state, that individuals act based on their egoistic pursuit of their interests, this study is based on a pluralism of motives between common welfare and self-interest. Measures were taken by a standardised questionnaire online and as classical paper-and-pencil-survey. In multiple regressions, both groups of motives contribute substantially to explaining the willingness'. Another crucial interest was to include potential barriers against solidaric behavior. A specific form of exploiting collective action is free riding: enjoying the benefits of a public good without contributing to the costs. The results illustrate the emotional and cognitive correlates of anticipated free riding of others. One important aspect is the anger about oneself because one feels relatively deprived compared to free riders. Thus, seemingly selfish behavior might not be an indicator of self-interest, but may be motivated by justice motives.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Claudia Gerhardt
URN:urn:nbn:de:hbz:385-3363
DOI:https://doi.org/10.25353/ubtr-xxxx-0a40-74ca
Advisor:Leo Montada
Document Type:Doctoral Thesis
Language:German
Date of completion:2005/09/22
Publishing institution:Universität Trier
Granting institution:Universität Trier, Fachbereich 1
Date of final exam:2005/06/04
Release Date:2005/09/22
Tag:Arbeitszeitverzicht
free-riding; moral behavior; public good; reduction of working hours; self-interest
GND Keyword:Arbeitszeitverkürzung; Eigennutz; Gemeinwohl; Trittbrettfahrerverhalten; moralisches Handeln; prosoziales Verhalten; Öffentliches Gut
Institutes:Fachbereich 1 / Psychologie
Dewey Decimal Classification:1 Philosophie und Psychologie / 15 Psychologie / 150 Psychologie

$Rev: 13581 $