Die Permanenz der Kritischen Theorie. Eine Bestandsaufnahme der zweiten Generation

The Permanence of Critical Theory: An Inventory of the Second Generation

  • Die Kritische Theorie entstand in den 1930er Jahren und wurde seit den fünfziger Jahren mit der "Frankfurter Schule" identifiziert. In der Dissertation wird dieser Schulzusammenhang durch Porträts der dreizehn Angehörigen der zweiten Generation kritischer Theoretiker(innen) dargestellt. Auf diese Weise wird demonstriert, dass sich die Weiterentwicklung der Kritischen Theorie seit den sechziger Jahren nicht nur auf Jürgen Habermas beschränkt. Die zweite Generation stellt sich als eine zerstrittene Interpretationsgemeinschaft dar, deren unterschiedliche Vertreter verschiedenartige aktuelle Versionen von "Kritischer Theorie" entwickelt haben.
  • Critical Theory emerged in the 1930s and has been identified since the 1950s with the "Frankfurt School". This school context is shown in the dissertation by portraits of the thirteen members of the second generation of critical theorists. In this way it is demonstrated that the development of the Critical Theory since the 1960s cannot be reduce to Habermas. The second generation is presented as a divided community of interpretation, whose various representatives have developed different current versions of "Critical Theory".

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Muharrem Açıgöz
URN:urn:nbn:de:hbz:385-7765
Advisor:Klaus Fischer
Document Type:Doctoral Thesis
Language:German
Date of completion:2012/09/14
Publishing institution:Universität Trier
Granting institution:Universität Trier, Fachbereich 1
Date of final exam:2012/06/21
Release Date:2012/09/14
Tag:Frankfurter Schule
Adorno; Critical Theory; Frankfurt School; Habermas; Horkheimer
GND Keyword:Adorno; Alexander (Schriftsteller); Habermas; Horkheimer; Jürgen; Kluge; Kritische Theorie; Max; Negt; Oskar; Theodor W.
Institutes:Fachbereich 1 / Philosophie
Dewey Decimal Classification:1 Philosophie und Psychologie / 10 Philosophie / 100 Philosophie und Psychologie

$Rev: 13581 $