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Writing (Against) Postmodernism: The Urban Experience in Contemporary North American Fiction

Writing (Against) Postmodernism: The Urban Experience in Contemporary North American Fiction

  • Die Studie Writing (Against) Postmodernism: The Urban Experience in Contemporary North American Fiction- stützt sich auf drei Hauptthesen. Zunächst wird dargelegt, dass sich postmoderne theoretische Positionen hinsichtlich des Verlusts menschlicher Handlungsfähigkeit und der Unzuverlässigkeit der Sprache trotz ihrer Umstrittenheit dazu eignen, ein Zeitgeistphänomen der nordamerikanischen urbanen Mittel- und Oberklasse um die Jahrtausendwende zu beschreiben. Wie Writing (Against) Postmodernism zeigt, korrespondieren die Leben der Figuren in den untersuchten Romanen "- The Savage Girl- (Alex Shakar, 2001),- Look At Me- (Jennifer Egan, 2001),- Noise- (Russell Smith, 1998),- Glamorama- (Bret Easton Ellis, 1998),- Ditch (Hal Niedzviecki, 2001),- Manhattan Loverboy, and- Suicide Casanova- (Arthur Nersesian, 2000, 2002) " mit Ideen, wie sie von zeitgenössischen Theoretikern wie Frederic Jameson, Paul de Man, Jean Baudrillard oder Jacques Derrida vertreten oder hergeleitet werden. Die Studie nimmt zudem ausführlich zu theoretischen Debatten rund um die Postmoderne Stellung. Sie zeigt die argumentativen Unzulänglichkeiten postmoderner Positionen und ihrer Anwendungen auf und arbeitet Argumente für einen maßvollen Realismusbegriff sowie gegen die Tendenz heraus, "that extra edge of consciousness" (Raymond Williams), welches Menschen zum selbstbestimmten Handeln befähigt, allzu schnell zu verwerfen. In einem weiteren Schritt argumentiert die vorliegende Studie, dass die oben genannten Texte und ihre Figuren nicht nur Unzufriedenheit mit dem postmodernen Leben und dem postmodernen Text beschreiben, sondern dass sie einen Weg aus postmodernen Aporien andeuten, die anfangs als gegebene Realität erscheinen. In der Bewegung weg von postmodernen theoretischen Positionen und deren praktischen Konsequenzen können die Bücher als Reflex eines 'post-postmodernen' Diskurses in der kulturellen Produktion Nordamerikas gelesen werden.
  • Writing (Against) Postmodernism: The Urban Experience in Contemporary North American Fiction- presents three main arguments. The first is that even though the term postmodernism has come under attack for being too imprecise and for being philosophically unsound, postmodern theoretical positions regarding the loss of human agency and of rationality and the difficulty to communicate in a meaningful manner can arguably describe a contemporary zeitgeist amongst the urban middle and upper classes of North America in the late 1990s and early 2000s. As Writing (Against) Postmodernism shows, the lives of characters in the texts under consideration "- The Savage Girl- (Alex Shakar, 2001),- Look At Me- (Jennifer Egan, 2001),- Noise- (Russell Smith, 1998),- Glamorama- (Bret Easton Ellis, 1998),- Ditch (Hal Niedzviecki, 2001),- Manhattan Loverboy, and- Suicide Casanova- (Arthur Nersesian, 2000, 2002) " correspond to theoretical positions advocated by contemporary theorists such as Frederic Jameson, Paul de Man, Jean Baudrillard, or Jacques Derrida. While focusing on literary production around the turn of the millennium,- Writing (Against) Postmodernism- also engages in theoretical debates, pointing out weaknesses in much postmodern theorizing and in appropriations of theoretical positions by literary scholars. The theoretical trajectory of the study is an argument in favour of modestly realist modes of writing, and it suggests not to discard easily "that extra edge of consciousness" (Raymond Williams) which might still make it possible for human beings to remain rational agents. In a further step, the present study explains how the urban novels mentioned above all express a disdain towards the postmodern lives they describe. What is more, the texts and their characters search for ways out of the postmodern impasses they initially present as realities, and they actively (try to) overcome them. In thus moving away from postmodern theoretical positions and their practical consequences, the books can be said to be part of a movement towards "post-postmodernism". They acknowledge postmodernism as a daily reality and are thus writing postmodernism, and they then attempt to write against it.

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Metadaten
Verfasserangaben:Lutz Schowalter
URN:urn:nbn:de:hbz:385-10111
DOI:https://doi.org/10.25353/ubtr-xxxx-c048-7c14/
Betreuer:Wolfgang Klooß
Dokumentart:Dissertation
Sprache:Deutsch
Datum der Fertigstellung:21.10.2016
Veröffentlichende Institution:Universität Trier
Titel verleihende Institution:Universität Trier, Fachbereich 2
Datum der Abschlussprüfung:15.02.2006
Datum der Freischaltung:21.10.2016
Freies Schlagwort / Tag:Post-Postmoderne; Postmoderne
Post-Postmodernism; Postmodernism
GND-Schlagwort:Jahrtausendwende; Literatur; Nordamerika; Postmoderne
Bemerkung:
DOI: https://doi.org/10.25353/UBTR-5971-5137-82XX
Institute:Fachbereich 2 / Anglistik
DDC-Klassifikation:8 Literatur / 81 Amerikanische Literatur in Englisch / 810 Amerikanische Literatur in in Englisch

$Rev: 13581 $