• search hit 12 of 48
Back to Result List

Geschlechterstereotype in Item- und Assoziationstests

Genderstereotypes in item and associative tests

  • 320 Probandinnen bekamen Portraitfotos von Männern und Frauen, kombiniert mit geschlechterstereotypkongruenten, -inkongruenten und -neutralen Eigenschaften unter verschiedenen Instruktions- und Rahmenbedingungen vorgelegt. Anschließend erfolgten, für Items und Assoziationen, explizite Gedächtnistests. Die Ergebnisse belegen einen wiederholten assoziativen Inkongruenzvorteil, stereotypkongruente Rateverzerrungen, ein moderierendes individuelles Stereotypizitätsniveau, Ausbleiben stereotypkongruenten Einflusses nach intentionaler Instruktion, die Interaktion von Gedächtnisleistung und instruktionsvermittelnder Fokussierung, einen Erinnerungsvorteil für assoziative im Vergleich zu Iteminformationen sowie Leistungsminderung bei paralleler Aufmerksamkeitsbelastung. In der zeitunbegrenzten Testphase bwz. der Erfassung der probandeneigenen Reaktionszeiten wird eine wichtige Aufklärungsquelle vermutet.
  • 320 female participants studied pairs of portrait pictures of men and women, combined with genderstereotypic, nonstereotypic and neutral characteristical terms withs different instructions and settings followed by an explicit memory test for items and associations. The results allocate several times an advantage for incongruent associations as well as a gender bias, a moderating personal stereotype level, the missing of stereotypic influences after intentional instruction, an interaction of memory performance and instructional focus, a memory advantage for associative versus item information and at least, performance decrease while concurrent attention tasks occur. We assume important clarification resource within unlimited test period and in record of individual reaction times.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Stefanie Brigitte Peters
URN:urn:nbn:de:hbz:385-6219
Advisor:Stefanie Brigitte Peters
Document Type:Doctoral Thesis
Language:German
Date of completion:2011/02/22
Publishing institution:Universität Trier
Granting institution:Universität Trier, Fachbereich 1
Date of final exam:2010/07/08
Release Date:2011/02/22
Tag:Genderbias; Item- und Assoziationstest
GND Keyword:Assoziationsexperiment; Bias; Geschlechterstereotyp; Stereotyp; Stereotyp <Motiv>; Stereotypes Verhalten
Institutes:Fachbereich 1 / Psychologie
Dewey Decimal Classification:1 Philosophie und Psychologie / 15 Psychologie / 150 Psychologie

$Rev: 13581 $