Knowledge Acquisition and Transfer – Three Meta-Analytic Investigations

  • Knowledge acquisition comprises various processes. Each of those has its dedicated research domain. Two examples are the relations between knowledge types and the influences of person-related variables. Furthermore, the transfer of knowledge is another crucial domain in educational research. I investigated these three processes through secondary analyses in this dissertation. Secondary analyses comply with the broadness of each field and yield the possibility of more general interpretations. The dissertation includes three meta-analyses: The first meta-analysis reports findings on the predictive relations between conceptual and procedural knowledge in mathematics in a cross-lagged panel model. The second meta-analysis focuses on the mediating effects of motivational constructs on the relationship between prior knowledge and knowledge after learning. The third meta-analysis deals with the effect of instructional methods in transfer interventions on knowledge transfer in school students. These three studies provide insights into the determinants and processes of knowledge acquisition and transfer. Knowledge types are interrelated; motivation mediates the relation between prior and later knowledge, and interventions influence knowledge transfer. The results are discussed by examining six key insights that build upon the three studies. Additionally, practical implications, as well as methodological and content-related ideas for further research, are provided.
  • Wissenserwerb umfasst verschiedene Prozesse. Jedem dieser Prozesse ist ein eigener Forschungsbereich gewidmet. Zwei Beispiele sind die Zusammenhänge zwischen Wissenstypen und die Einflüsse personenbezogener Variablen. Darüber hinaus ist der Transfer von Wissen ein weiterer wichtiger Bereich in der Bildungsforschung. In dieser Dissertation werden diese drei Prozesse mithilfe von Sekundäranalysen untersucht. Sekundäranalysen werden der Breite des jeweiligen Feldes gerecht und bieten die Möglichkeit allgemeinerer Interpretationen. Die Dissertation umfasst drei Meta-Analysen: Die erste Meta-Analyse berichtet über Befunde zu prädiktiven Beziehungen zwischen konzeptuellem und prozeduralem Wissen in Mathematik in Form eines Cross-Lagged-Panel-Modells. Die zweite Meta-Analyse befasst sich mit den vermittelnden Effekten motivationaler Konstrukte in der Beziehung zwischen Vorwissen und Wissen nach dem Lernen. Die dritte Meta-Analyse untersucht die Wirkung von Lehrmethoden in Transferinterventionen auf den Wissenstransfer bei Schüler*innen. Diese drei Studien bieten Einblicke in die Determinanten und Prozesse des Wissenserwerbs und -transfers. Wissenstypen sind miteinander verknüpft, Motivation vermittelt die Beziehung zwischen früherem und späterem Wissen und Interventionen beeinflussen den Wissenstransfer. Die Ergebnisse werden anhand von sechs Schlüsselerkenntnissen diskutiert, die auf den drei Studien aufbauen. Darüber hinaus werden praktische Implikationen sowie methodische und inhaltliche Anregungen für weitere Forschung gegeben.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Aline Dlugosch
URN:urn:nbn:de:hbz:385-1-21549
Referee:Michael Schneider, Nicola Baumann
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Date of completion:2024/01/26
Publishing institution:Universität Trier
Granting institution:Universität Trier, Fachbereich 1
Date of final exam:2023/10/26
Release Date:2024/01/30
Tag:Knowledge; Meta-Analysis; Motivation; Transfer
Number of pages:XV, 343
First page:II
Last page:343
Institutes:Fachbereich 1
Dewey Decimal Classification:1 Philosophie und Psychologie / 15 Psychologie / 150 Psychologie
Licence (German):License LogoCC BY-ND: Creative-Commons-Lizenz 4.0 International

$Rev: 13581 $